Prirodni Suplementi: Da li Konzumirate Ove Značajne Vrste Hrane?

Danas ćemo govoriti o suplementima. Ne, ne o vitaminima i suplementima u obliku pilula. Suplementi u obliku pilula, tableta i praškova mogu igrati važnu ulogu u zdravom životu, ali o tome nećemo govoriti u ovom članku. Ovde čemo govoriti o hrani koja obezbeđuje mnoštvo vitamina na način kako je majka priroda to osmislila. Postoji nekoliko apsolutno esencijalnih prirodnih suplementalnih vrsta hrane koje svako od nas treba da konzumira.

Većina od vas verovatno konzumira nekoliko od dole navedenih prirodnih namirnica redovno. Neki verovatno konzumiraju većinu od dole navedenih vrstahrane redovno. Ali vrlo verovatno retko ko konzumira sve njih. Zato, pažljivo razmotrite ovu listu, i ako negde falite, obavezno prilagodite svoju ishranu.

Žumanjak jajeta

Žumanjak je broj jedan na ovoj listi. Način kako se žumanjak slaže sa ostalim vrstama hrane i kako ih obogaćuje je bez premca, naročito ako možete da dobijete jaja od kokošaka koje kljucaju po dvorištu. Vitamin A, folati, selen, jod, holin, i omega 3 (ali još jednom naglašavamo samo ako jaja nabavite od kokošaka koje slobodno kljucaju po dvorištu). Konzumirajte ih svakodnevno.

Jetra

Pošto svaka životinja dolazi sa po jednom jetrom, teško je dobiti više od stotinjak grama jetre ako je delite u grupi. Dobra stvar je ta što je jetra hrana najveće nutritivne gustine na planeti Zemlji. Toliko je nutritivno gusta da je konzumiranje više od 250 do 500 grama nedeljno verovatno previše za svakoga. Pobrinite se samo da jetra dolazi od životinje koja je hranjena organskom hranom, odnosno hranom kojom bi se hranila inače da je slobodna u prirodi. Na primer, izbegavajte juneću jetru ako je životinja hranjena žitaricama, čak i ako su žitarice iz organskog uzgoja. Jedina prirodna hrana prihvatljiva u ovom slučaju je trava.

Morske alge

Morske alge su zelena vegetacija koja je marinirana u gustoj morskoj vodi punoj minerala ceo svoj život. Ako konzumirate morske alge, dobijate najbolji mogući izvor joda, plus puno magnezijuma, mangana, gvožđa i na tonu drugih minerala koji su vam verovatno potrebni. Neki od tradicionalno najzdravijih naroda su smatrali morske alge fundamentom svoje ishrane. Morske alge tipa Kelp, Kombu, Vakame ili slične možete slobodno svakodnevno da dodajete jelima.

Kurkuma

Kurkuma je ukusna i nadasve zdrava hrana. Njen glavni bioaktivni sastojak - kurkumin - ima antiupalno delovanje i sprečava oksidativnu degradaciju lipida. Poboljšava odnos lipida u krvi i ima antikancerogeno delovanje. Nemojte je upotrebljavati samo u Indijskoj hrani. Slobodno "posolite" kurkumom svoje obroke: meso, jaja, povrće, čak i čaj. Nemate nikakav izgovor da ne koristite kurkumu mnogo više nego što ste navikli. Možete dodati i biber da biste pojačali njeno korisno dejstvo.

Supa od kostiju

Izgleda kao komplikovan zadatak, a zapravo nije. Uzmite kosti (najboljeg kvaliteta koje možete da nađete, od životinja koje su hranjene na prirodan način i van industrijske proizvodnje), prelijte ih vodom, zagrejte, procedite. Jednom kada se naviknete, prilično je jednostavno. Samo se pobrinite da operete sudove odmah nakon kuvanja, jer osušena skeletna matrica se teško može skinuti sa posude od nerđajućeg čelika. Što se tiče koristi po zdravlje, supa od kostiju je odličan izvor minerala i želatina. Ako jedete meso, treba da uravnotežite amino kiseline i metionin sa nešto glicina iz želatina, pošto metabolizam metionina osiromašuje glicin. Želatin takođe poboljšava stanje zglobova i kvalitet sna. Zato skuvajte i popijte supu od kostiju.

Koštana srž

Koštana srž je veoma interesantna vrsta hrane. Nije teško zaključiti zašto su je naši preci priželjkivali milionima godina unazad: ona je masna, kalorijski gusta i ukusna. Ali malo je teže naći argumente u njenu korist ako se pogleda njena mikro-nutritivna slika. Jedino što se može zaključiti na tom planu je da pošto je koštana srž aktivno uključena u formiranju i razgradnju kostiju i vezivnih tkiva, možemo o njoj da razmišljamo kao o posebnom organu i da na osnovu toga zaključimo da ima visoku nutritivnu gustinu (iako zapravo nema prema nutritivnim bazama podataka).

Školjke

Školjke bi trebalo da budu redovni gosti na vašoj trpezi. Zašto? Zato što jedna kamenica srednje veličine može da vam da izuzetne količine vitamina B (preko 1000% dnevne doze vitamina B12), 1200 jedinica vitamina A, trećina dnevne potrebe za folatima, skoro 7 mg vitamina E3, 3 mg bakra, 280% dnevne potrebe za selenom, i 33 mg cinka. Uz to imate i 18 grama proteina, 4 grama masnoće, 1.5 gram omega 3 uz samo 0.1 gram omega 6 i 9 grama ugljenih hidrata. Dagnje su isto bogate vitaminom B, selenom, cinkom, i proteinima, ali imaju dosta magnezijuma i mangana. Ostale vrste školjki su isto dobre ali verovatno ne tako dobre kao kamenice i dagnje.

Tvrdi sir

Gauda je idealan izbor. To je sir koji ima najviše vitamina K2 među sirevima i što je duže sir fermentisao (što je stariji), to više ima vitamina K2 u svom sastavu. Pecorino romano je druga vrsta sira koja je idealan izbor. Po definiciji, pravi se od sirovog ovčijeg mleka od ovaca koje su pasle na bogatim pašnjacima i mora da se pravi na tradicionalni način uz upotrebu životinjskih sirila. Kao rezultat dobija se oštar, slani sir bogatog ukusa sa puno korisne masne kiseline koja se zove CLA - konjugovana linolna kiselina - i koja je u stanju da značajno popravi markere za arterosklerozu.

Natto

Natto se pravi od soje. Sama soja nije zdrava hrana jer sadrži visoke nivoe fitoestrogena, fitične kiseline i inhibitore tripsina. Po svim parametrima soju treba izbegavati. Ali natto je nešto sasvim drugo. Natto se dobija od fermentisane soje koristeći specijalne vrste bakterija koje mogu da je transformišu, i da od problematične vrste hrane naprave moćnog suplementa nabijenog visokim koncentracijama vitamina K2. K2 je vitamin od ekstremno velike važnosti za mineralizaciju kostiju, sprečavanje raka, i zaštitu od kardiovaskularnih bolesti. Ako patite od navedenih problema, nato je ubedljivo najbolji izvor K2 koji postoji na našoj planeti.   

Sićušne male ribice sa glavom i iznutricama

Uvek kada možete da konzumirate celu životinju, trebali biste. Kada bi postojala krava veličine jednog zalogaja (pod uslovom da se hranila prirodno na pašnjacima) to bi bila idealna namirnica. Do tada, sićušne ribice sa glavom i iznutricama će poslužiti svrsi. To su, naravno, sardine. To su, takođe, inćuni, sardele, girice, i bilo koje druge ribe između 1 i 10 cm. Ako su duže od toga, počećete da osećate iznutrice u svojim ustima. Ali ako se pridržavate ovog pravila, dobićete stvari kao što su mozak, sve žlezde, organe, kosti, fermentisane alge, kril, i mnoštvo sitnih morskih bića koje te ribice jedu. Osim toga dobićete puno omega 3 i proteina i to će sve zajedno biti veoma ukusno. I naravno, zato što su sićušne i nisko u lancu ishrane, ove ribice će biti većim delom slobodne od teških metala koji se obično akumuliraju u većim i težim ribama.

Crveno palmino ulje

Ako ne uzimate bademe i drugo orašasto voće iz straha od prevelikog sadržaja omega 6 masnih kiselina, možete imati manjak vitamina E. Ljudi kažu da je vitamin E tu da bi zaštitio omega 6 kiseline od oksidacije, i sigurno ima istine u tome. Ali ipak, vitamin E iz hrane je moćan antioksidant, a crveno palmino ulje je najbogatiji izvor vitamina E punog spektra. Takođe je dobar izbor koenzima Q10, još jednog moćnog nutritijenta. Ovo je ulje takođe ukusno (jednom kada se naviknet na njegov jedinstveni ukus). Izaberite afričko palmino ulje umesto ono iz jugoistočne Azije jer afričko nije rezultat lošeg tretmana prema orangutanima.

Brazilski orasi

Selen, selen, selen. Ovaj esencijalni mineral je strahovito otsutan iz ishrane današnjih ljudi. A to je prava šteta. Selen je vitalan za proizvodnju hormona tiroidne žlezde, za proizvodnju endogenih antioksidanata i reproduktivnih hormona. Brazilski orasi su najbolji izvori selena. Mnoge od nabrojanih vrsta hrane će vam dati obilje selena, ali Brazilski orasi su odlični za one dane kada nećete jesti jagnjeće bubrege, kamenice ili inćune. Ubacite dva ili tri Brazilska oraha i imaćete više od celodnevnih potreba tela za selenom. Ako možete da birate, odaberite orahe u ljusci jer će oni biti svežiji od oljuštenih.

Ljubičasto-plave vrste hrane (slatki krompir, bobičasto voće, povrće)

Svetle boje kod biljaka često označavaju prisustvo jakih polifenola - bioaktivnih supstanci. Niti jedna druga bioaktivna boja nije više proučavana od plave i ljubičaste boje antocijanina koji su povezani sa antiupalnim, anti-arterosklerotičnim i antikancerogenim efektima i praktično ove supstance su prisutne u skoro svom plavom povrću, voću ili lukovicama. Borovnice, maline, ribizle, grožđe i kupine su izuzetne. Crvena salata, radić, ljubičasti kupus, karfiol, kelj, paradajz i šargarepe su takođe bogati antocijaninima. Ako je ljubičasto ili plavo i jestivo je, verovatno ga vredi konzumirati.

Fermentisana hrana

Od kada je moderna medicina počela da neprestano pronalazi nove veze između poremećene crevne mikroflore i velikog skupa bolesti, mi znamo da moramo da obratimo pažnju na optimizaciju i dobro stanje naše crevne flore. Ne može se preporučiti da se unosi praišna ili da se hoda golim stopalima po vodi punoj paraza (iako obe ove prakse mogu imati svoje korisne efekte, bar u teoriji), ali se svakako može preporučiti unošenje mešavine raznih vrsta fermentisane hrane. Na primer, jogurt, kefir, kiseli kupus i razne vrste turšije, natto, kombuha. Korist je višestrana, na primer, unose se brojni biodostupni nutritijenti, novi genetski materijal za vašu crevnu floru, i članstvo u kljubu korisnika fermentisane hrane starog hiljadama godina. Drugim rečima, crevna flora je značajna, i oni koji vode računa o svom zdravlju redovno unose fermentisanu hranu. Zato biste trebali i vi.

Da li su vam poznate i bliske ove vrste hrane? Da li ih unosite redovno ili one nedostaju vašoj ishrani? Pošaljite vaš komentar i dajte nam do znanja ako smo nešto propustili.