Glutation: Ovaj Antioksidant Omogućava Perfektno Funkcionisanje Svih Ostalih Antioksidanata

Glutation je najmoćniji antioksidant vašeg tela i čak je nazvan "glavni antioksidant". Po sastavu, radi se o tri-peptidu koji je prisutan u svakoj ćeliji vašeg tela.

Antioksidanti su veoma bitni za eliminisanje slobodnih radikala iz vašeg tela. Slobodni radikali su u osnovi veoma reaktivne čestice koje se kreću posvuda kroz ćelije i oštećuju sve našta naiđu. Većina slobodnih radikala nastaju kao rezultat metaboličkih procesa, ali mogu da se jave i zbog toksina, iritacije i toksičnih metala.

Zbog toga što su slobodni radikali tako destruktivni, ćelije imaju široku mrežu odbrane da bi ih neutralisali. Ova mreža se sastoji od brojnih komponenata među kojima nalazimo vitamine, minerale i specijalne hemikalije nazvane tioli (glutation i alfa-lipoinska kiselina).

Glutation se sastoji od tri amino kiseline: cistein, glutamat, i glicin.

Glutation se ponekad meša sa glutaminom i glutamatom zbog sličnosti u imenima. Iako su ova tri molekula povezana, ipak su različita po sastavu i funkciji. Kada ste zdravi, oni su u delikatnoj ravnoteži.

Ukratko, ovo je razlika između njih:

  1. Glutamin: Najobilnija amino kiselina vašeg tela, pravi se u mozgu od glutamata i ima glavu ulogu u različitim procesima reparacije mišića i oštećenja. Gutamin je prekursor glutationa.
  2. Glutation (ima dva tipa GSH i GSSG): Glavni antioksidant - najmoćniji antioksidant vašeg tela, prisutan u svakoj ćeliji. Štiti ćelije i posebno je bitan za zdravlje jetre. Raspada se na slobodni glutamat.
  3. Glutamat (ili glutaminska kiselina ili L-glutamat): Mono-peptidna amino kiselina, neurotransmiter u vašem mozgu - neophodan za aktivnost sinapsi. Ne treba vam u prevelikim količinama - zbog toga što je eksitotoksin.

Gutation je različit od ostalih antioksidanata u tome što je intracelularan. Ima jedinstvenu spsobnost da maksimizira aktivnost ostalih antioksidanata, uključujući i vitamin C, vitamin E, koenzim Q10, alfa-lipoinske kiseline, kao i sveže povrće i voće koje, nadamo se, jedete svakog dana. Otklanja toksine iz ćelija i štiti od štetnih efekata zračenja, hemikalija i zagađivača iz životne sredine.

Možda vam sada pada napamet da je ovako čudesan molekul kao što je glutation poželjno unositi kao suplement. Kao i obično nauka gubi bitku sa prirodom kada dođe do optimizovanja korisnog delovanja ovog malog dragulja.

Trenutno postoji veoma veliki publicitet u vezi sa suplementacijom glutationom, koji se popularizuje kao čudesni suplement za popravljanje zdravlja, prevenciju bolesti i borbu protiv starenja.

Hajde da razdvojimo činjenice od mitova u vezi toga kako glutation radi i da pogledamo koji je pravilan način da popunite rezerve vašeg tela glutationom.

Kako Deluje Glutation

Glavna funkcija glutationa je zaštita vaših ćelija i mitohondrija u njima od oksidativnog i peroksidativnog oštećenja. Kako starite sposobnost vašeg tela da proizvodi glutation se smanjuje.

Glutation nije samo endogen antioksidant - takođe je esencijalni faktor u iskorišćenju energije, detoksifikaciji i zaštiti od bolesti koje dolaze starenjem.

Nedostatak glutationa je bila povezivana sa:

  • Bolestima vezanim za starenje kao što su Alchajmer i Parkinson
  • Koronarne i autoimune bolesti
  • Artritis, astma i druge upalne bolesti
  • Rak
  • Poremećaj mitohondrija
  • Mišićna slabost i umor

Sinteza glutationa zavisi od adenozin trifosfata (ATP), što je molekul koji obezbeđuje ćelijsku energiju. Ispada da su nivoi glutationa povezani sa nedostatkom energije, to jest niskim ATP.

Postoji značajan razlog zašto je vežbanje tako korisno za sveukupno zdravlje - između ostalog, vežbanje povećava nivoe glutationa!

Ako biste mogli da uvećate unutrašnje unutrašnju produkciju glutationa, ojačaćete vaš imuni sistem na način da ćete moći da izbegnete mnogo štetnih posledica starenja.

Da li Suplementacija Glutationom Deluje?

Vaše telo je veoma neefikasno u preuzimanju glutationa iz digestivnog sistema u krvotok. Većina oralnih suplemenata glutationa se loše apsorbuju i samo troše vaš teško zarađeni novac.

Postoje neki uspesi u suplementaciji intravenoznim glutationom, ali ovo nije baš praktično, veoma je skupo, i treba da se koristi samo u ekstremenim situacijama. Glutation u vidu suplemenata može pomoći ljudima sa imunodeficijencijom, ali samo do određenog stepena, i samo privremeno - kao na primer kada punimo istrošene baterije.

Ironično, suplementacija glutationom može zapravo da poremeti sopstvenu proizvodnju glutationa unutar vašeg tela.

Ljudsko telo je programirano da samo proizvodi svoje sopstvene antioksidantne enzime kao što su glutation i SOD (superoksid dimutaza, prvi antioksidant koji se mobilizuje od strane vaših ćelija radi odbrane). Sintetička suplementacija ovih jedinjenja zapravo signalizira vašem telu da zaustavi svoju sopstvenu proizvodnju - što vas ostavlja zavisnim od sintentičkih supstanci u vidu suplemenata ili lekova.

Glutation nivoi mogu da se uvećaju u nekoj meri uzimanjem suplemenata kao što su alfa lipoinska kiselina, za koju se zna da regeneriše glutation. Alfa lipoinska kiselina takođe pomaže da se regulišu vitamin C, i vitamin E, kao i da oba ova vitamina ostanu duže aktivni u vašem telu. Organsko crveno meso je najbolji izvor alfa lipoinske kiseline.

Glutamin može da se koristi kao suplement jer je direktni prekursor za glutation. Ipak, postoji dosta dokaza da se slabo apsorbuje.

Takođe postoje dokazi da vitamin D uvećava intracelularni glutation.

Neki nutricionstički autoriteti preporučuju uzimanje jednog oblika cisteina poznatog kao N-acetil-cistein (NAC), ali može se savetovati da se to ne čini ako još uvek imate plombe ispunjene živinim amalganom zbog mogućnosti poremećaja procesa detoksifikacije žive.

Na sreću, postoje prirodni načini da se uvećaju rezerve glutationa vašeg tela.

Vitamini i suplementi imaju svoju upotrebljivost, ali su uvek manje poželjni od nutritivnih materija u svojoj prirodnoj formi, u hrani koju jedete. Ono što je dokazano bez svake sumnje je da ishrana bazirana na hrani u svojoj prirodnoj formi - povrće, voće, orašasti plodovi, semenke, i kvalitetni proteini - doprinose zdravlju i dugovečnosti.

Koje Vrste Hrane Obezbeđuju Najveće Nivoe Glutationa?

Mnoge vrste hrane u prirodnoj formi sadrže značajne količine glutationa ili njegovih prekursora. Hrana bogata amino-kiselinama sa sumporom su obično najbolji izvori glutationa:

  • Na vrhu je kvalitetni protein surutke. Mora da bude protein od krava hranjenih travom koji je hladno ceđen. Krava mora biti uzgojena bez hormona, hemikalija, žitarica, ili dodatog šećera.
    Kvalitetna surutka obezbeđuje ključne amino kiseline za proizvodnju glutationa (cistein, glicin i glutamat) a sadrži i jedinstveni ostatak cisteina (glutamilcistein) koji je veoma biološki aktivan u svom afinitetu za konverziju u glutation.
    Glutamilcistein je vezani molekul cisteina (cistein plus glutamat) koji se prirodno javlja u jednoj krhkoj imunoj komponenti surutke. Javlja se isključivo u surutki i retko se može sresti u drugom hranom bogatom proteinima. Sve ovo čini protein iz surutke najboljom vrstom hrane za glutation.
    Nadalje, surutka obezbeđuje kritične kofaktore, imunoglobuline, laktoferine i alfa laktalbumin(takođe dobar izvor cisteina), koji zajedno pomažu da se stvori prava metabolička sredina za visoku aktivnost glutationa.
  • Proizvodi na bazi sirovog mleka, sirova jaja, i meso : Glutation se javlja u najvećoj meri u svežem, nekuvanom mesu i sirovom mleku, ali je skoro u potpunosti otsutan u pasterizovanim mlečnim proizvodima.
  • Sveže voće i povrće obezbeđuje odličan glutation, ali ako se skuva, njegove vrednosti postaju beznačajne. Spanać, špargla, avokado, tikvice, bamija, karfiol, brokule, orasi, beli luk i paradajz imaju najviše glutationa.
  • Mleko čička, je odličan izvor antioksidanta silimarina, koji može da pomogne da se spreči osiromašenje glutationa u jetri. Glutation je bitan u jetri za detoksfikaciju i tu može da osiromaši zbog konzumiranja alkohola i previše toksina.
  • Kurkuma može takođe biti korisna za uvećanje nivoa glutationa.

Održavanje vaših nivoa glutationa je pitanje uvećanja onih faktora koji dovode do njegovog stvaranja i smanjenja onih faktora koji ga troše. Stvari koje najbrže troše rezerve glutationa su hemikalije, toksini i šećer.

Prava Vrsta Surutke

Ako želite da unesete suplemente na bazi proteina surutke morate biti pažljivi jer nisu svi proteini surutke jednaki. Supermarketi i prodavnice zdrave hrane su prepuni raznim izborima proteinskih prahova, od kojih 99 procenata su ispunjeni šećerom i hemikalijama koje nisu u skladu sa vašim zdravstvenim ciljevima.

Ako ćete uzimati suplemente, treba da koristite samo visoko kvalitetni protein od surutke koji obezbeđuje sve neophodne nutritivne elemente za PRIRODNO uvećanje glutationa i takođe za sprečavanje njegovog opadanja.

Neka suplement na bazi proteina surutke ima sledeće karakteristike:

  1. Surutka dolazi od krava hranjenih travom koje nisu tretirane pesticidima ili hormonima
  2. Hladno ceđena, jer toplota uništava delikatnu molekularnu strutkuru surutke
  3. Koncentrat proteina surutke, ne izolati proteina
  4. Prirodno zaslađen, ne veštački, i siromašan ugljenim hidratima
  5. Veoma lako probavljiv—tražite da sadrži masne kiseline srednjeg lanca (MCT), a ne masne kiseline dugog lanca.

Članak je priređen na osnovu infirmacija sa sajta mercola.com